sawaddikah...






Wednesday, October 28, 2015

Tangram...

sawaddikah...

hola2...
entri kali nieh...
ng mahu kongsikan tentang maths activity...

sedikit perkongsian...
#fun with shapes#

biasala kan bila pelajar taun akhir..
kena jalani internship...
buat projek dkat skul...
1 ind...2 kump...

dan...ng wat aktiviti tangram...sbgai projek individu...

btw..kenal la dlu la noh...
apa tu tangram?

actually...tangram ni adalah sejenis puzzle...
geometrical puzzle...asal dr China...
dan biasanya...
tangram digunakan utk murid2 teroka shapes...
pupuk minat lam geometri...
n sbgai pendedahan awal kepada murid2 tntng transfomasi...iaitu tranlasi...putaran dan juga pantulan...

biarlah gambar berbicara...
tadaaaa....

proses penyediaan tangram...
hehe..template internet..print out...n lekat pada kadbod...

okay..inilah hasilnya...
ng buat 7 set kah,,,
memandangkan ng amik murid 1 clas...
35 students...

proses penyediaan papan info lak...
hehe...buat slaid...n print out...
ala2...big book gtwo...

introduce...akt "bijak tangram"

ng wat akt di bilik tayangan kah...
ng sediakan big book / papan info, set tangram lam sampul, kertas lukisan...magic pen...borang penyertaan n then biasalah..speaker n mp3...
utk pasang muzik masa act berlangsung...

baiklah...sekilas hasil kerja murid...
tadaaaa...
gambar kucing...

act ng..by group..murid2 perlu susun kesemua kepingan tangram...tujuh keping utk menghasilkan motif yg menarik..sama da haiwan..tumb,,,huruf..nombor or simbol...
n tiada pertindanan...
pastwo mereka perlu lukiskan motif tersebut pada kertas lukisan n namakan motif...
markah diberi berdasarkan aspek kandungan n kreativiti...

sebelum jalankan akt..ng berikan penerangan tentang tangram supaya murid kenali tangram...
ng juga tunjukkan beberapa motif yg terhasil dengan menggunakan tangram supaya murid dapat gambaran y jelas...
that why ng sediakan papan info...nk panggil big bog pon bolehla...hehe

ng sangat bersyukur...sbb everything ok..
thanks God...

rumah...nice kan??

another group...
juga hasilkan rumah...tapi rumah y berlainan..
unik kan...
kepingan y sama...
inilah kreativiti...hehe

rumah lagi...
hehe..nampak gaya...murid mmg suka motif rumah la kot...



masa pengagihan kump...
ng sengaja biarkan kump heterogen...
da murid lelaki...n murid perempuan...
supaya mereka bleh bekerjasama...
dan dibimbing supaya belajar bersama2...
lagipun..murid lelaki n pompuan dan kelebihan y tersendri...
so..guna kelebihan..potensi ind...utk tingkatkan pembelajaran...

hasil kerja murid...
see...ada bot...bunga..ikan..robot n so on...
da juga angka 2...arnab...anjing...


thanks mr teoh sbb bimbing ng ngn idea2 n fun activity...
bimbing ng dan rakan2 supaya lakukan sesuatu y menarik..
dan merangsang pemikiran kritis n kreatif murid...

banyak at y menarik...
sebagai guru..
ng perlulah lah sentiasa belajar...dan teruskan membaca supaya ng berupaya utk menghasilkan akt y menarik...menggalakkan pemikiran kritis dan kreatif
di samping memperkenalkan aktiviti santai y berbentuk ilmiah kepada murid2...

tangram...dlu2 dibuat daripada kepingan kayu...
satu bentuk segi empat sama...dibahagikan kepada tujuh kepingan bentuk...
iaitu 1 segi empat sama..1 segi empat selari dan 5 kepingan segi tiga...


haiwan...

juga boleh digunakan utk menggambarkan aksi2 manusia...

malah...juga boleh digunakan utk menghasilkan simbol2...gambar bunga dan bentuk geometri spt segi tiga n segi empat sama dan juga segi empat tepat...


yang menariknya...dpt guna tangram utk mengambarkan angka2..nice kan?

dan juga huruf2...

bukan mudah nah utk menggunakan bentuk ini bagi menggambarkan motif..
perlunya pemiiran kritis..dan juga kreativiti...
serta kemahiran spatial...
murid-murid perlu bekerjasama...

sekian saja kah coretan kali ini...

#selamat mencuba#




















No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.