Saturday, April 26, 2014

Praktikum 1...

sawaddikah...

tmt sudah praktikum 1...
n thanks God...for everything...
nyk y ng blajar...dan bnyk juga cabaran y ng hadapi...

dan..ng realize kah...
bukan mudah to be a GREAT tcer...
cikgu...sapa2 pon bleh...
tp brapa ornglah y benar2 cikgu...

bru sehari xjmpa students...
ng rindu sudah...
rindu gelagat murid2 3C...
dan juga 4C...
rindu cikgu2 di sana...

thanks SK SRI TANJUNG


SK SRI TANJUNG

pd mulanya...
bnyk btoi cabaran...
hinggakan ng rasa...
adakah ng mangsa keadaan...?
perbezaan pndpt...persepsi...
n apa y ng harus lakukan

pendirian kamu...
jika niat kamu bek nong...
make your own stand...
jika itu y terbek...
biarla apa y ng dapat...
y pling penting...lam tempoh y singkat...
ng lakukn dan berikn y terbek untk mereka...

bg ng...gru bkn sekadar mengajar...
tp mendidik...

students name tag...

"cikgu mahu kamu btoi2 fhm...knapa cikgu xnk kamu salin?kamu terbiasa...kita perlu faham dlu...perlu ada niat untk timba ilmu...bkn hafal dan salin...tp kamu perlu faham...dan cikgu yakin...kamu semua boleh..."

cbrn 1...penerimaan murid...ya...murid sush untk trima ng...cz apa y ng lakukn...xspt dlu...ya...,mereka terbiasa...dan perlu berubah...tiada lg hafalan...tiada lg kerja salin menyalin...

tp pemahaman...dan hnya salin hasil kerja mereka sndri...apa ty mereka hasilkn...
art?sure...students suka kn seni...
jd apply it...
mereka kreatif...knapa nk halang...

hasil kerja murid...

"cikgu beri kebebasn...kamu bleh hias lembaran kerja y cikgu beri ngn syrt siapkn kerja kamu...bleh guna pen kaler2...guna teknik melukis utk belajar...cikgu pernah ajar rite?..."
dan rajin2kn berfikir...
JGN TIRU...
"ilmu utk dri kamu...bila kamu tiru...apalah y kamu belajar...kamu perlu faham...dan lakukn sendiri...

cbrn 2...pd mulanya...ng rasa dri ng mangsa keadaan...
ya...dan siapa y tidak tertekan...
lapangkan hati...yes...do the RIGHT things..

cbrn 3...ok...ng smbng pgjrn guru...dan murid2 blom n x kuasai...apa y ng rncng dirombak...strategi ng da y dipertikaikn...its ok nong...sabar...think rethink n think deeply...
terasa letih...hmpir putus asa...
tp xkn la cbrn sebegini ng dh undr ke belakg n ngaku kalah kn?
ng syng mereka rite?
so...apa y ng set in mind...
mesti ada cara...
troskn usaha... 

cbrn 4...final obeservation...dan for sure marks...
ari2 sebelum...sumenya ok...dan kekadng sgt ok...
students centred...actively participated...beri tumpuan...perhatian...
cuma pengurusan msa...msh perlu diperbek...
tp bila hari betul2...
semunya went wrong...
lg2 ritwo ng ajar standard bru...y lebih susah...
dan lma xjumpa...msh ingatkn sifir?
lam ati ng risau susah...lg2 masa kn...
bnyk ari mereka berseronok...mood belajar..?krik2...

kawaln kelas.....students terlalu hyperactive...msh mood enjoy n berseronok...
cikgu ajar...cenderung nk sembang...
maklumla...
last jumpa rabu...tup2 slalu msok clas...n ng kna observe...
jumaat meeting...xsmpat ng msok clas...sabtu camping...ahd isnin cuti...
kanak2 tetap kanak2 kn...

bila diobserve...hari tu juga nazir dtng...
dan jumpa guru pembimbing...
msa tu harapan ng...guru msok clas...
tgk ng ajar...penilain bersama kn...
mgkin dpt membantu...
tp tidak...

bila hbs lesson...
bertakung sudah ari mata ng...
mungkin...kalo di bilik...tngu masa utk ngs sja kn?
ari len sumenya lancar...nicely done...
tp bila hari betul2 knapa begini...
mungkin ini CABARAN...
its okay ng...
xapala...kamu sudah berusaha dan lakukan y terbek...

bila hbs lesson...
pas nyanyi...lec msh ada...tp biarla...ng perlu bentuk sikap mereka...
"mcm mana tngkah laku kamu sume?comel x?
"tingkah laku km xcomel..."
kenapa?
km xdengar arahn cikgu... xbg perhatian sgt...dan km men2...mls nk berfikir...
knapa begitu?
ntahla cikgu...km rasa nk bercakap dan bermain sja...
xpa...cikgu maafkan kamu...tp mulai esok...bleh jnji ngn cikgu...kamu akn bertingkah laku bek dan beri perhatian...
km janji cikgu...km beri perhatian...

maafkn mereka...knk2 tetap kanak2 wlupon ati ng hanya tuhan sja y tahu btapa down dan sedih...

dan bila lec ng jln kuar...xsngka...murid2 ng bersalaman ngn lec...
dan mereka slm ngn ng...
maafkan kami cikgu...

PERUBAHAN...
perubahan hadiah y paling bermakna utk dri ng...
bila students y lemah dh faham n boleh ajar rakan2 mereka...
mereka memahami dan semangat belajar...
y xdtng skul pon minat dtng...
xpenah salam...tp mula mendekati dan bersalam y cikgu...
dan bila mereka katakan...
"kami gembira cikgu mengajar kami...dulu, kami tidak faham...tetapi bila cikgu ajar kami faham...dan kami seronok..."
"maafkan kami cikgu...kami selalu wat salah...dan cikgu begitu sabar...."

"cikgu ni...mcm budak2 betul la...benda y cikgu wat mesti comel dan ada kartun..."
"cikgu budak2 ek...kamu pon budak2 kan?xpa kita wat benda comel2...kamu suka kn?"
"suka..."
"cikgu slalu wat mcm2 untuk kami...tp km ni degil la cikgu..."


mini board utk students...
cz bila ng soh mereka solve probs...
soh mereka tnjuk jwpn...
ng dpt tahu on the spot...
sjauh mana mereka faham...


wajah comel 3 cemerlang...

dan sememangnya...
wlupon degil...tp di mata ng...
mereka sgt comel dan jujur...
dan for sure...
ng sgt syng mereka...

"maafkan cikgu jika slama ni cikgu marah2 kamu..."
bila hmpir hari last...
ng trima bnyk kad ucapan dr students..
.bila ramai2 murid nyanyi lagu terima kasih cikgu
dan hati ng tersentuh....

"cepatnya msa berlalu...ng mahu ajar mereka lagi..."

last day...
bila ng beri hadiah utk students...
tetiba ng asa ng xmampu bercakap lg...
last2 ng tengok srtudents ng lama2...
mungkin kalo ng ckp...
nty air mata lak mengalir...
maklumla...hati ng ni sensitif...
lg2 bila tgk mata beberapa org students...
ng pasan...muka mereka murung n berkaca sudah...

gift untk students...
4 cemerlang....

3 cemerlang....

"sudahla...pukul 12 sudah...balikla nah...cikgu doakan kamu semua berjaya... belajar rajin2 nah..."
tp da juga y msh tunggu dan lihat ng...
hati ng tersentuh...
sekejapnya masa berlalu...


cikgu rindu kamu semua...

THANKS GOD FOR EVERYTHING YOU GAVE TO ME....



sekian sajala coretan ng kali ni...
sawaddikah...



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.